Żaki

ŻAKI na zdalnym nauczaniu „Zdrowie naszym skarbem”

By 22 listopada 20202 grudnia, 2020No Comments

22.11.2020

Drodzy Rodzice „Żaków”  w  trudnym dla  wszystkich czasie, zróbmy to co najlepsze dla naszych dzieci- spędzajmy ze sobą jak najwięcej czasu. Zapraszam do wspólnej zabawy i ciekawych rozmów.

Prezentowane zajęcia są propozycją do realizacji zadań  z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Pracujemy na pakiecie Wydawnictwa MAC  KOLOROWY START Z PLUSEM 6-LATEK.

https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna.

Bądźmy w kontakcie telefonicznym lub  e-mailowym   [email protected]

Przez cały  tydzień będzie nam towarzyszyć  hasło: „Zdrowie naszym skarbem”.

Materiały na dzisiejsze zajęcia.

20 listopada obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka(w rocznicę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka w 1959 roku). Data ta upamiętnia podpisanie najważniejszego dokumentu gwarantującego prawa wszystkim dzieciom – Konwencji o Prawach Dziecka. Dzieci muszą je znać , dlatego też zapraszam wszystkich do wspólnych rozmów.

Rozmowa na temat praw dzieci.

1. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Małe cuda”.

To nieprawda, że dorośli najmądrzejsi są pod słońcem,

bo kto uczy ich radości? Małe roześmiane brzdące!

Tak wspaniale być maluchem, biegać boso, liczyć mrówki,

koniec tęczy mieć za uchem, łowić ryby na sznurówki!

Wszystkie dzieci są ciekawe, chcą znać pismo i cyferki,

badać to, co piszczy w trawie, wiedzieć, czemu słoń jest wielki.

Gdy się dziecku coś nie uda i popada w tarapaty,

wspieraj je, a sprawisz cuda, nie krzycz głośniej od armaty!

Dzieci lubią być słuchane, kiedy mówią coś z powagą,

a gdy czasem chcą być same, mają też do tego prawo.

Nikt nie może szturchać dziecka, straszyć klapsem ani pasem,

śmiać się, gdy mu leci łezka, lub nazywać je głuptasem.

Czasem dzieci są marudne, płaczą z żalu lub ze złości,

są samotne, śpiące, brudne, ale zawsze chcą miłości!

Gdy się duzi bawią z dziećmi w śmichy-chichy, w poczytajki,

świat jest piękny i bezpieczny, lepszy od zmyślonej bajki.

2. Rozmowa na temat wiersza.

− Kto uczy dorosłych radości?

− Czy dobrze jest być dzieckiem?

− Czy dzieci mają prawo być czasami same?

− Czy można bić dzieci, śmiać się z nich, gdy płaczą?

− Czy wszystkie dzieci mają co jeść, są czyste, mają wiele zabawek? Dlaczego?

− Czego zawsze pragną wszystkie dzieci?

− Kiedy według wiersza dzieci są szczęśliwe?

3. Słuchanie sentencji i  rozmowa na ich temat .

Janusz Korczak

Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat.

Paulo Coelho

Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym i domagać się z wszystkich sił tego, czego się pragnie.

4. Słuchanie wiersza M. Brykczyńskiego „O prawach dziecka”.

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,

Stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,

I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej, jak umiecie.

5. Rozmowa na temat wiersza.

− Dlaczego dzieci mają prawa?

− Do czego masz prawo według tekstu wiersza?

6.Zabawa z wykorzystaniem wiersza J. Koczanowskiej „Gimnastyka”

Gimnastyka to zabawa,

ale także ważna sprawa,

bo to sposób jest jedyny,

żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady

trzeba ćwiczyć – nie ma rady!

To dla zdrowia i urody

niezawodne są metody.

Rodzic czyta wiersz i gimnastykuje się – wykonuje przysiad, skłon w bok, podnosi i opuszcza ramiona, staje na jednej nodze, podskakuje… Dziecko naśladuje i dopowiada ostatnie słowa z każdego wersu wiersza, który ponownie recytuje rodzic.

Zadanie dla chętnych, słuchanie, nauka piosenki „Taniec w deszczu” (sł. i muz. K. Gowik). utwór  nr 11 https://www.mac.pl/piosenki/piosenki-kolorowystart#ks6    

I. Zimno, zimno już na dworze, pada deszcz.

Kwaśna mina nie pomoże, dobrze wiesz!

Lato odfrunęło razem z bocianami,

zostawiło stado szarych chmur.

Ref.: Gdy jesienny pada deszcz, jesień pod parasol bierz.

Po przygodę wyrusz z nią bardzo mokrą drogą,

chociaż słońca trochę brak, rozśmieszymy cały świat!

Taniec w deszczu z parasolem to nie żart!

Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.

W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!

Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.

W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!

II. Deszcz zagląda w nasze okna, woła nas:

„Chodźcie do mnie trochę zmoknąć, czas w sam raz!

Zatańczymy razem pod parasolkami,

ze mną nigdy nie znudzicie się!”

Ref.: Gdy jesienny…

III. Puka, stuka zimny deszczyk, żal go nam.

Kto pobiegnie za nim pierwszy: ty czy ja?

Trochę potańczymy w kurtkach i kaloszach,

jesień z deszczem może nie być zła!

Ref.: Gdy jesienny…

Rozmowa na temat piosenki.

− Co robić, gdy pada jesienny deszcz?

− Czy piosenka jest wesoła, czy smutna?

− Czy ma refren?

− Ile ma zwrotek?

Nauka piosenki metodą ze słuchu.

Powodzenia

Pozdrawiam serdecznie wszystkie „Żaki” i  Rodziców, życzę wszystkim dużo zdrowia.

az

az